Recomandări pentru profesori de la autorii români, de Ziua națională a lecturii
De Ziua națională a lecturii, jurnalista Alexandra Stănescu a inițiat o anchetă care să vină în ajutorul profesorilor și învățătorilor - ce activități i-ar convinge pe copii să citească cu plăcere? Au răspuns mai mulți scriitori români, printre care și Raluca Poenaru și Alex Moldovan.
„Nu știu dacă sunt cea mai pricepută la dat sfaturi, mai ales că n-am mai participat de foooarte multă vreme la o oră de limba română, dar aș putea să vă spun câteva dintre tacticile folosite în Germania - cu succes, dacă e să ne luăm după statistici și după cozile care se formează de multe ori la librării...
La orele de germană se studiază un anumit gen literar (reportaj, povestire, legendă, basm) cu exemple de texte foarte atrăgătoare pentru copii (ușor de înțeles, amuzante, pline de acțiune sau de suspans etc.) iar la test, copiii trebuie să scrie și ei ceva de genul respectiv. Învață despre legendă, la test trebuie să scrie o legendă.
În orele de germană există un anumit interval de timp dedicat lecturii. Copiii trebuie să citească în fiecare săptămână cam 50-75 de pagini dintr-o carte (aceeași carte pentru toți, carte pe care o primesc de la bibliotecă). În clasă urmează să vorbească despre ce au citit, să comenteze, să continue povestea cum vor ei, să explice deciziile personajelor, să citească pe roluri, să schimbe registrul vocabularului folosit etc. Cărțile alese sunt ușor de citit și au un anumit profil: cărți funny, cărți polițiste, cărți SF și așa mai departe. Copilul meu cel mare e în clasa a 9-a și abia acum a studiat ceva din Goethe, dar nu Faust.
Pe tot parcursul anului, fiecare copil trebuie să citească și să prezinte o carte care îi place lui. Copilul face un fel de afiș pe care scrie titlul, autorul, editura, anul apariției, câteva idei din carte, lipește poze sau desenează ceva, face un joc pentru ceilalți copii (un labirint, elemente din carte ascunse în afiș pe care copiii trebuie să le găsească etc.). După ce prezintă cartea, copilul citește câteva fraze sau câteva pagini care l-au impresionat.
De două ori pe an vine în clasă un scriitor care își prezintă cartea, citește un fragment din ea și vorbește cu copiii despre tema cărții.
În școală se organizează concursuri de proză scurtă, povești, articole de ziar, reportaje. Se organizează cursuri suplimentare pentru cei pe care îi interesează cărțile, un fel de cenacluri.
O dată pe lună (doar la clasele I-IV) vine autobuzul bibliotecii, un autobuz care are înăuntru canapele, fotolii și rafturi cu cărți. Toți copiii din clasele I-IV au abonament la bibliotecă și nu am auzit de niciun copil care să nu fugă la autobuz să împrumute cărți. Poate împrumuta câte cărți vrea, chiar și 10 cărți, filme și jocuri video sau clasice (cu zaruri, cu pioni). Astfel copiii înțeleg că nu se trage o linie între cărți și filme/jocuri. Sunt toate împreună în autobuzul bibliotecii. Dacă autobuzul ajunge în timpul orei de germană, nu se mai face ora. Merg toți la autobuz.
În clasă există un dulap în care fiecare copil aduce o carte pe care o ia înapoi la sfârșitul anului. Sigur că nu citește nimeni în pauză. Dar dacă lipsește un profesor vine cineva care stă cu ei, iar ei iau câte o carte de acolo și citesc. Dacă le place cartea, o pot lua acasă să o termine."
Raluca Poenaru la Gaudeamus 2022. Foto: Ema Cojocaru
Alex Moldovan: „În absența unei clase politice responsabile și competente care să inițieze și să finanțeze o schimbare structurală a întregului sistem de învățământ din România, o strategie care ar putea funcționa la scară mică ar fi participarea la orele de limba română a unor scriitori în viață pe care elevii să-i întâlnească periodic, cu care să stea de vorbă despre scris, citit sau despre viață pur și simplu, doar că pentru asta ar trebui multiplicați de câteva zeci sau sute de ori acei scriitori care ar merita invitați cu folos.”
Alex Moldovan la Gaudeamus 2022. Foto: Ema Cojocaru
Fragment din articolul De Ziua Națională a Lecturii, scriitorii români recomandă profesorilor și învățătorilor cum să facă atractivă lectura pentru copii.