22 cei mai buni scriitori români contemporani pentru copii
De ce este important să citim cărți scrise de autori români? În afară de faptul că aceștia scriu direct în limba noastră, cărțile lor vorbesc despre experiențe sau despre locuri pe care le cunoaștem și pe care le întâlnim în viețile noastre. Mai jos i-am prezentat pe scurt pe autorii români publicați de Editura Arthur, dar am căutat și prin interviuri să vedem ce zic aceștia despre cărțile pentru copii sau cum își descriu poveștile pe care le-au inventat. După cum veți putea observa, o mare parte dintre autorii despre care veți citi au debutat cu ajutorul concursului de manuscrise Trofeul Arthur.
Trofeul Arthur
Concursul de manuscrise Trofeul Arthur lansat în 2012 a contribuit la publicarea celor mai multe titluri din Seria Scriitori Români la Arthur. Astfel au apărut cărți ilustrate pentru copii între 0-7 ani, romane și volume de poezie și proză scurtă pentru 8-14 ani și 14+ scrise de: Florin Bican, Adina Popescu, Lavinia Braniște, Irina Dobrescu, Laura Grünberg, Ana Rotea, Alex Moldovan, Raluca Poenaru, Alis Popa, Gabriel H. Decuble, Cornel Vlaiconi, Corina Dascălu, Simona Sava și Oltea Enache.
Alte nume cunoscute în literatură s-au alăturat de-a lungul timpului: Ioana Nicolaie, Matei Vișniec, Adina Rosetti, Horia Corcheș, Maria și Ileana Surducan și Dan Coman.
Unele cărți stau deja la baza unor serii foarte iubite de copii, iar pentru altele copiii ne cer o continuare.
Cărți ilustrate pentru copii (0-7 ani)
Lavinia Braniște
Cărțile Laviniei Braniște sunt pentru copiii care învață să citească sau sunt în clasele primare. Volumul Rostogol merge acasă deschide seria mult îndrăgită de copii.
Lavinia Braniște: „Primul Rostogol nu mi-a fost clar pentru ce vârstă ar fi. L-am scris special pentru concursul de manuscrise al editurii, categoria 0-7 ani, și am sperat că nu va contesta nimeni că se încadrează acolo. Apoi am avut lecturi în fața copiilor și am văzut că cel mai bine îl gustă cei de 7-8 ani. Dar au fost și destui adulți care mi-au spus că i-au amuzat cărțile cu Rostogol, așa că mi-ar plăcea să cred că e pentru toată lumea.”
Alte personaje de care copiii se atașează ușor apar în volumele Duminică și alte povestiri cu Iosifel și Anatol și Gregor la aeroport (Vlad și Cartea cu Genius, 2018), ilustrate de Oana Ispir.
Dan Ungureanu
Numele lui Dan Ungureanu e strâns legat de volumele pe care le-a ilustrat – cărțile cu Apolodor de Gellu Naum și Florin Bican, Fram, ursul polar, de Cezar Petrescu, Micul Prinț, de Antoine de Saint-Exupéry sau Iepurele de catifea, de Margery Williams.
Mai puțin cunoscut e faptul că în timp ce studia arta de a ilustra cărți pentru copii la Cambridge School of Art, și-a dat seama că e pregătit să scrie. Așa a apărut Nara and the Island (Nara și insula), carte care în 2015 a primit un premiu pentru ilustrație oferit de Victoria & Albert Museum și a fost nominalizată la Medalia Kate Greenaway 2017. Publicată inițial în limba engleză, Nara își începe aventura ca o „poveste de adormit”. A apărut la Vlad și Cartea cu Genius în traducerea lui Radu Paraschivescu.
Alex Moldovan
Întrebat într-un interviu de unde i-a venit ideea să scrie Băiețelul care se putea mușca de nas, o carte pentru copii mai mici decât cei care citesc cărțile cu Olguța, Alex Moldovan a răspuns: „Ideea de la care am pornit a fost să scriu o carte din perspectiva copiilor. O carte care să le țină partea, dacă vrei, pentru că o bună parte a cărților pentru cei mici sunt făcute pentru a valida mai degrabă așteptările părinților/educatorilor. Teritoriul cărților pentru copii s-a transformat treptat într-o industrie, unde cea care a avut de suferit cel mai mult a fost literatura însăși. Părinții de astăzi caută cărți sigure, pline de învățăminte și moralizatoare, care să nu dea bătăi de cap. Sigur, orice carte valoroasă are și o latură educativă, dar aceasta nu trebuie vârâtă pe gâtul nimănui, ci strecurată subtil, la un nivel mai adânc.” Citește interviul aici.
Adina Rosetti
„Demult, am cunoscut-o pe Domnișoara Poimâine, fetița de peste două zile căreia îi place la nebunie să se joace cu timpul. I-am propus să fie personaj într-o carte pentru copii micuți și a zis DA! Ne-am jucat o vreme împreună, dar timpul – știți bine! – nu stă pe loc. Nici pentru personaje, nici pentru cititori…” Domnișoara Poimâine și joaca de-a Timpul, cu ilustrații de Cristiana Radu a apărut într-o ediție revăzută la Vlad și Cartea cu Genius (2020).
Irina Dobrescu
Cunoscută ca ilustratoare de cărți pentru copii, Irina Dobrescu este membru fondator al Clubului Ilustratorilor din România. Lupul jucător de poker este prima carte pe care a scris-o și care i-a adus Marele Premiu Trofeul Arthur, ediția a III-a. O poveste plină de umor din care copiii vor afla că oricât ai fi de lup, nu e bine să te pui cu o fetiţă deşteaptă şi cu bunica ei care s-ar putea să nu fie chiar o bunicuţă obişnuită.
Corina Dascălu
Raluca Poenaru
După prima carte cu Pericol, Raluca Poenaru a publicat cartea Plufii pentru copii mai mici, despre care povestește într-un interviu:
„M-am gândit la copilul meu cel mic, la cum e el, la ce i-ar plăcea lui să audă, la ce i-ar plăcea lui să-și imagineze... Și am avut succes! De când i-am citit povestea, se joacă „de-a Plufii”, mă întreabă dacă el mai are sau nu „Plufi-de-Zâmbete” și mă anunță de fiecare dată când i se mai nasc o sută sau o mie de Plufi, mici ca cireșele, parfumați ca frăguțele și pufoși ca piersicile.
Laura Grünberg
La câțiva ani după ce a câștigat cu volumul Să creștem mici premiul pentru secțiunea proză scurtă în cadrul Trofeului Arthur, Laura Grünberg a publicat o carte în care lucrurile mici, hazlii, firești care ne înconjoară pătrund în lumi fantastice și țes povești. Improvești cu lucruri mici, hazlii, firești, ilustrată de Bilyana Velikova, a apărut la Vlad și Cartea cu Genius (2019).
Oltea Enache
„Scrisul și desenatul au făcut mereu parte din mine, parte din ceea ce îmi doream să fac de când mă știu.” Despre cartea sa de debut, Coțofenele clănțănitoare, Oltea Enache spune într-un interviu: „Am vrut să arăt că uneori oamenii sunt prost dispuși doar pentru că aleg ei să vadă lucrurile într-o lumină proastă, iar această perspectivă poate fi schimbată în bine.”
Romane, piese de teatru, benzi desenate și trilogii fantastice (8-14 ani)
Florin Bican
Florin Bican este primul câștigător al Trofeului Arthur, cu volumul de versuri Reciclopedia de povești cu rimă și fără tâlc, apărut în 2013. Florin Bican spunea într-un interviu din același an că „în Reciclopedia de poveşti cu rimă şi fără tâlc, m-am preocupat de Harap- Alb, căruia i-am dat alte întorsături. Iar acum lucrez, printre altele, la definitivarea unui volum în proză, Tropice tâmpe, despre aventurile unui explorator englez care umblă prin junglă ca să dea de urma unei bande de răufăcători care vor să asfalteze jungla. E și o carte cu dimensiuni ecologiste.”
Dar scriitorul și traducătorul a mai publicat între timp un roman în care mixează diferite basme românești, Și v-am spus povestea așa, iar din 2019 a început să imagineze noi aventuri cu pinguinul Apolodor în Cartea albă cu Apolodor sau Apolododecameronul și Descoperim cu Apolodor, în Deltă, păsările-n zbor.
Ioana Nicolaie
Debutează la Editura Arthur în 2013 cu povestea în versuri Arik și mercenarii. Ulterior au apărut romanele Ferbonia, Vertijia și Spionul Kme. Într-un interviu din 2019 pentru Institutul Goethe din București, scriitoarea spunea „[î]mi plac lumile acestea fantastice pe care le poți explora la nesfârșit. Că trăiesc intens lângă ferbonenii mei, că știu perfect cum arată Ținutul Mititel din Arik, că mă simt responsabilă pentru soarta Arbociei (din Vertijia, volumul care stă să-mi apară acum la Editura Arthur), că scrisul pentru copii este la fel de solicitant ca acela pentru oameni mari, doar starea diferă: e tonică, entuziastă, amuzată.”
Matei Vișniec
Cunoscut poet, dramaturg, romancier și jurnalist, care a debutat într-un volum colectiv în 1980. Autorul a scris și piese de teatru pentru copii, iar acestea au fost jucate pe scenele din România și Franța. Editura Arthur a publicat piesele Omul de zăpadă care voia să întâlnească soarele, Extraterestrul care își dorea ca amintire o pijama și Capra, Iedul cel mic și Cumătra Lupoaică. Matei Vișniec vorbea într-un interviu televizat din 2016 despre importanța teatrului în educația copiilor: „Un copil care nu merge niciodată la teatru pana la vârsta de 12-13 ani, a pierdut foarte mult. Din cauza aceasta pentru a mine a fost foarte important să scriu piese pentru copii, nu doar pentru adulţi, pentru că eu m-am hrănit cu teatrul când eram copil şi ştiu că şi astăzi copiii au nevoie de această extraordinară formă de socializare, de împrietenire cu cuvântul, emoţia şi frumosul.”
Alex Moldovan
Debutează la Editura Arthur prin intermediul concursului de manuscrise Trofeul Arthur în 2015 cu volumul Olguța și un bunic de milioane, iar în 2020 apăre un nou volum din serie, Olguța și Operațiunea Jaguarul. Alex și și tradus o sumedenie de cărți pentru copii, între care seria Percy Jackson și Olimpienii și volumul Harry Potter și Prințul Semisânge. Iată ce spunea Alex Moldovan într-un interviu din 2015 despre volumul său de debut: „E o carte pentru copii, o carte de aventuri cu care am participat la concursul organizat de Editura Arthur, Trofeul Arthur, unicul de acest fel din România, o extraordinară iniţiativă de sprijinire a literaturii pentru cei mici. Cartea a fost remarcată de juriu şi aşa a început povestea ieşirii ei în lumea largă. Pe scurt, e vorba despre o fetiţă pe nume, Olguţa, care are doisprezece ani, şi care se vede pusă în faţa unor întâmplări care o scot brusc din rutina zilnică. Ea trebuie să ia nişte decizii, să se încreadă (sau nu) în nişte oameni, se va înşela şi va avea dreptate.”
Ana Rotea
Pe Ana Rotea o cunoașteți ca autoare a seriei de cinci volume despre detectivii Aerieni. Scriitoarea a fost una dintre câștigătoarele concursului de manuscrise Trofeul Arthur, cu romanul Dosarul Popcorn. Primul caz al Detectivilor Aerieni. În interviul acordat revistei Ordinul povestitorilor, autoarea povestește despre pasiunea pentru romanele polițiște: „cărțile cu detectivi au fost mereu speciale. Ador totul la ele: atmosfera misterioasă, personajele înșelătoare, eroii‑detectivi care folosesc cea mai fascinantă magie, anume inteligența proprie!”
Maria Surducan și Ileana Surducan
Surorile Surducan sunt ilustratoare și autoare de benzi desenate, ale căror albume au apărut în Franța și în România. Volumul de debut pentru imprintul miniGrafic al Editurii Art a fost Vacanța lui Nor. Autoarele au hotărât să publice o bandă desenată pentru copii în contextul în care acestea lipseau cu desăvârșire din librării: „lipseau poveștile originale, mai ales cele realizate de autori români. Și ne doream o carte pentru copii care să nu folosească un ton superior sau moralist/didactic,” spune Maria Surducan.
Într-un alt interviu, Ileana Surducan spune că romanul grafic de aventuri Vacanța lui Nor „este povestea unui băiețel nevoit să-și petreacă vacanța de vară la bunici și convins că se va plictisi fără televizor și calculator. Dar nu-i vreme de plictiseală când trebuie să păzești o turmă de nori, să-ți faci noi tovarăși de joacă zi de vară până-n seară și, la urmă, să te mai lupți și cu zmeul care a furat soarele!”
Tot la miniGrafic a apărut și basmul repovestit grafic de Maria Surducan, Cele douăsprezece prințese dansatoare.
Horia Corcheș
Scriitor și profesor de limba română la Cluj, a debutat în 2014 la Editura Arthur cu volumul Istoria lui Răzvan, în care personajul din titlu călătorește în diferite perioade din istoria României. Povestea le permite elevilor să exploreze prin ochii unui copil din viitor diferite momente importante care au influențat istoria locală. Astfel, Răzvan află despre tot felul de conducători, „care înseamnă ceva în procesul evoluției noastre”, precum Basarab, Mircea cel Bătrân, Ștefan cel Mare, Mihai Viteazul. „Fiecare a marcat o etapă importantă din punct de vedere evolutiv, toți și-au pus amprenta”, spune autorul într-un interviu pentru revista Ordinul povestitorilor.
Alis Popa
Alis Popa este dublă câștigătoare a concursului de manuscrise Trofeul Arthur. Aceasta a debutat cu romanul Aventurile piratului Ket, despre care povestește aici:
„Am început primul meu roman, Aventurile piratului Ket, mai mult în glumă, pentru copiii mei, cărora le plăceau filmele cu pirați. Pe urmă am văzut că povestea se leagă, capătă contur, așa că am hotărât să o duc până la final. După ce am obținut Trofeul Arthur, mi-am dat seama că merită să mă dedic în continuare pasiunii pentru scris. Pentru mine, ca pentru mulți alții, încurajările și aprecierile chiar contează. De aceea am lucrat cu mult entuziasm la Secretele gunoaielor, cel de-al doilea roman al meu, cu care am mai câștigat un trofeu, tot la editura Arthur.”
Gabriel H. Decuble
Scriitor, filolog și traducător, volumul său, Cei trei măgăruși și cartea fermecată, a obținut Marele premiu Trofeul Arthur. Cartea spune povestea a trei măgăruși năzdrăvani care, în drumul lor spre Roma, trec prin aventuri uimitoare – sunt urmăriţi de soldaţii generalului Cezar, ajung la o şcoală de gladiatori, sunt pe cale de a fi înghiţiţi de lupul Augustus, stăpânul pădurii.
Despre pasiunea pentru literatură autorul spune că „a ales o carieră clădită pe cărţi, însă cărţile – cele bune – sunt de fapt părţi dintr‑o copilărie secretă şi perpetuă. Nu se poate să le deschizi şi să nu plouă, din ele, cu soare. Şi atunci o mică minune se întâmplă: cel mai frumos curcubeu se înalţă dintre copertele cărţilor – e, poate, singura învăţătură pe care aş dori s‑o transmit.”
Raluca Poenaru
Raluca Poenaru este o altă scriitoare care a debutat la Editura Arthur prin intermediul concursului Trofeul Arthur, cu romanul Pericol. Aceasta a mai lansat o carte cu același personaj, Pericol la petrecere! Într-un interviu acordat Laurei Frunză, autoarea explica cum ar trebui să fie o carte pentru copii: „O carte pentru copii trebuie să fie sinceră. Și să fie de partea lor, a copiilor. Ei trebuie să se regăsească în personajele din carte, să-și dorească să facă parte din poveste. Să-și continue povestea în imaginație, să o completeze, să o schimbe. Și mai cred că o carte pentru copii trebuie să fie funny. Măcar puțin de tot. Copiii sunt veseli. De-abia așteaptă să râdă de orice.”
Simona Sava
Mi-a rămas dulapul mic, romanul Simonei Sava, a obținut premiul pentru categoria de vârstă 8-14 ani a concursului Trofeul Arthur. Autoarea a ținut o rubrică de bandă desenată în care le povestea copiilor despre activitatea unor personalități care au schimbat lumea, în revista Ghidul pozneț de cultură. Scrie cu plăcere proză și scenarii de film și lucrează într-o agenție de publicitate unde scrie reclame.
Autoarea spune că a scris cartea Mi-a rămas dulapul mic „cu drag, cu lejeritatea pe care numai în joacă o mai simţim. Am dat unor obiecte obişnuite sentimente şi emoţii umane. Vorbesc, prin glasul lor, despre prietenie, iubire şi singurătate.” Acesta descrie volumul ca „un roman despre obiectele din jur care ne fac viaţa mai uşoară, dar pe care le ignorăm. Este aventura lui Mit, o mănuşă desperecheată, abandonată într-un dulap, care găseşte un fir de curaj şi pleacă să-şi caute sora.”
„Domnișoara Poimâine a crescut și-a devenit adolescentă: acum are părul violet, un tatuaj pe umăr, haine asimetrice. E o rebelă cu planuri și visuri mari!
Mi-a propus să o însoțesc în noua ei călătorie, cu treceri amețitoare prin trecut și viitor. N-am putut să spun nu și-așa m-am nimerit într-o aventură cu pirați și umbre, cu vrăjitoare și muzicanți, cu dictaturi sumbre, dar și povești de dragoste emoționante. Și pentru că atâtea aventuri nu puteau să rămână nespuse, s-au strâns într-o trilogie: Cronicile Domnișoarei Poimâine. În afara volumelor dedicate Domnișoarei Poimâine, Adina Rosetti a mai publicat și Povestea kendamei pierdute, ilustrată de Irina Dobrescu.
„Lumea are nevoie de poveste mai mult decât oricând, chiar și tabloidele care publică articole întregi și bârfe despre viața vedetelor „vând” de fapt tot basme, însă într-o formă diferită. De aici și premisa cât se poate de corectă a trilogiei mele, O istorie secretă a Țării Vampirilor – trăim, de fapt, în Basm, nu există limite precise între ficțiune și realitate, oamenii obișnuiți se amestecă cu făpturile de basm, un zmeu, de pildă, poate fi zmeu cu acte în regulă și cu castel pe Tărâmul Celălalt și șofer de camion pe Tărâmul Nostru, o știmă poate administra o casă de amanet sau o zână poate să prezinte știrile la televizor, exercitându-și farmecele asupra telespectatorilor sau de ce nu, poate candida la alegerile prezidențiale. Dacă veți citi trilogia, veți vedea și din ce substanță e alcătuit Basmul și care e starea lui de agregare – nici solidă, nici lichidă, nici gazoasă. Mi-a plăcut să mă joc cu toate aceste personaje și cu Basmul însuși care a avut și el, în istoria mea inventată, mai multe stadii de evoluție.” Adina Popescu a mai publicat și volumele 8 povestiri de pe Calea Moșilor și Povestiri pe Calea Moșilor (Youngart, 2019).
De-a lungul timpului, a participat la numeroase întâlniri cu copiii în școli. Vezi aici cum decurge o astfel de întâlnire cu autoarea.
„Am doi copii, pentru care inventez povești cu totul și cu totul noi în fiecare seară. Dar mult înainte ca ei să-mi intre în viață, pe fereastră mi-a intrat un papagal rătăcit și cam speriat. După spaima primelor zile, papagalul a devenit de-al casei. A fost botezat aproximativ după eticheta de la cutia lui de boabe. A învățat să fie parte din familie, a căpătat tabieturi, ba chiar dădea impresia că le poartă de grijă stăpânilor lui. Așa am început să scriu o carte, deocamdată singura.“ Când își întâlnește cititorii, Cornel Vlaiconi le povestește despre adevăratul papagal a cărui poveste a apărut în volumul Domnul Papuzek, ilustrat de Irina Motroc. Citește mai mult aici.
„Povestea fraților Rățoi a apărut așa cum apar poveștile: mai întâi o idee, apoi, după câteva luni, niște propoziții în jurul acelei idei, mai apoi (după câțiva ani) anumite amintiri care abia așteptau să iasă din amorțeală și să se plimbe de-a lungul unei cărți.
Motivul principal pentru care am scris cartea e legat de faptul că îmi place să mă joc. Să mixez povești. Să sar de la una la alta. Să îmi îndeplinesc promisiunea (față de Horia și Mara). Să îmi fac pofta ce-am poftit (oho, de când visam să scriu o carte pentru copii!). Să introduc în această carte pentru copii un poem, câteva fragmente sau o povestire care aparțin cărților mai vechi (și deloc pentru copii). Să reglez volumul și să optimizez ritmul până ce vocea din fundal începe să se potrivească noii povești.” Scriitorul Dan Coman a povestit mai multe despre Plictisitoarea vacanță a fraților Rățoi, ilustrată de Andrei Damian, aici.
Sfârșit?
Sperăm că prin acest articol v-am făcut curioși să descoperiți cărțile autorilor români, publicate de Editura Arthur. Vă invităm să ne spuneți în comentarii care sunt autorii români de literatură pentru copii care vă plac cel mai mult. Și nu uitați: citiți cât mai multă literatură română.